2016-03-17 10.54.18_resized

Variatie in je sport: Let’s do it!

Geplaatst op 21 maart 2016

2016-03-17 10.54.18_resized

 

Sporten is gezond en dat weet iedereen! De ene is eerder een fietser, de ander houdt dan meer van lopen of voetbal. Maar wat is nu eigenlijk de meest optimale manier van bewegen?  Blijf je beter bij je sport om je spieren zo specifiek mogelijk te trainen of eerder wat variëren zodat je het lichaam op verschillende manieren belast?

Verreydt (expert fietspositionering en training aan de Bakala Academy van de KU Leuven) blijft erop hameren dat het lichaam verschillende prikkels nodig heeft om het sterker en stabieler te maken.

De vraag is natuurlijk hoeveel variatie  toelaatbaar is zodat je progressie blijft maken binnen je sport en blessures kan vermijden. Voor topsporters wordt er in mindere mate geneigd  naar andere bewegingen in vergelijking met recreatiesporters of competitiesporters op lager niveau. Maar dat sluit niet uit dat het nog steeds belangrijk is om eens een anders sport en een andere manier van belasting in je agenda in te plannen!

Het gaat je stabiliteit ten goede doordat je evenwichtiger gaat bewegen. Je spiergroepen worden niet telkens op dezelfde manier (dezelfde bewegingshoeken, dezelfde snelheid, excentrisch/concentrische bewegingen) belast. Dus zeg NEE tegen een lui lichaam! GO GO GO

 

Grtjes,

L.