Blessurepreventie: do or don’t?

Geplaatst op 23 januari 2016

0e48cd1e-4867-44c6-a19d-963c0e0b4fdbb4a06ae0-d690-4ce4-89ae-837d592581b1 received_10154459817443636 received_10154459817473636

Vaak wordt de vraag gesteld wat de meerwaarde is van blessure preventieve oefeningen. En wat houden deze oefeningen juist in?

Tijdens het sporten gaan we onze spieren en gewrichten gaan belasten. Deze belasting is natuurlijk voor iedere sport anders. De ene sport vraagt meer mobiliteit van een bepaald gewricht terwijl bij de andere sport eerder een hoge maximale kracht  vereist is. Wanneer ons lichaam deze weerstanden kunnen dragen is er geen probleem. Maar vanaf het moment dat een bepaald onderdeel van ons lichaam door vermoeidheid of onderontwikkeling niet meer capabel is om die weerstanden op te vangen, is de kans op een blessure groter. In deze situatie kunnen  preventieve oefeningen ervoor zorgen dat het lichaam toch dat tikkeltje sterker is zodat een blessure kan vermeden worden.

Tijdens mijn carrière heb ik ondervonden dat sporters door preventief te werken veel meer controle krijgen over hun lichaam. Controle is een eigenschap die een grote meerwaarde creërt bij het beoefenen van een sport.

Wat houden deze oefeningen in?

Afhankelijk van de sport worden de meest belaste spieren versterkt. Dit gebeurt best ook zo sportspecifiek mogelijk. Dit wil zeggen dat de bewegingen van de activiteit worden nagebootst tijdens de krachtoefeningen. Daarnaast moeten ook de bewegingsvormen gerespecteerd blijven om de mobiliteit van de gewrichten te behouden of eventueel te verbeteren.

Verzorg je lichaam, want wat je ervan terugkrijgt is waardevol!

 

Groetjes L.